کد مطلب:28963 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:122

شاهدی از پیامبر












«أَفَمَن كَانَ عَلَی بَیِّنَةٍ مِّن رَّبِّهِ ی وَ یَتْلُوهُ شَاهِدٌ مِّنْهُ».[1].

آیا كسی كه از جانب پروردگارش بر حجّتی روشن است و شاهدی از او، در پی اوست... [ دروغ می بافد]؟

3063. پیامبرصلی الله علیه وآله:مراد از «آیا كسی كه از جانب پروردگارش بر حجّتی روشن است»، منم و مراد از «و شاهدی از او» علی است.[2].

3064. امام علی علیه السلام:مراد از «كسی كه از جانب پروردگارش بر حجّتی روشن است»، پیامبر خداست و مراد از «و شاهدی از او» منم.[3].

3065. امام علی علیه السلام:آن كه خدا فرمود «و شاهدی از او، در پی اوست»، منم.[4].

3066. تفسیر الطبری - به نقل از عبد اللَّه بن یحیی -:علی علیه السلام فرمود:«هیچ مردی از قریشیان نیست، جز آن كه درباره او یك یا دو آیه نازل شده است». كسی به وی گفت:درباره تو كدام آیه نازل شده است؟ علی علیه السلام فرمود:«آیا آیه ای را كه در سوره هود نازل شده، نخوانده ای كه " و شاهدی از او در پی او است "؟».[5].

3067. مناقب علی بن أبی طالب - به نقل از عبّاد بن عبد اللَّه -:شنیدم علی علیه السلام می فرمود:«هیچ آیه ای در كتاب خداوند عزوجل نازل نشده، جز آن كه می دانم كِی نازل شده و درباره چه كسی نازل شده است و هیچ مردی از قریشیان نیست، جز آن كه درباره او آیه ای از كتاب خدا نازل شده است كه او را به بهشت یا دوزخ می كشانَد».

كسی برخاست و گفت:ای امیر مؤمنان! درباره تو چه آیه ای نازل شده است؟

فرمود:«اگر در جمع از من نپرسیده بودی، به تو نمی گفتم. مگر آیه:"آیا كسی كه از جانب پروردگارش بر حجّتی روشن است و شاهدی از او در پی اوست..." را نخوانده ای؟ پیامبر خدا بر حجّتی روشن از جانب پروردگارش است و من شاهدی از اویم. سوگند به خدا، این كه ویژگی هایی را كه خداوند عزوجل ما اهل بیت را بدان ویژه ساخته بیاموزید، برای من دوست داشتنی تر از طلاهای زرد و نقره های سفید روی زمین است.[6].

3068. تذكرة الخواص - به نقل از زادان -:از او (علی علیه السلام) شنیدم كه می فرمود:«سوگند به آن كه دانه را شكافت و موجودات زنده را آفرید، اگر مَسندی برای من نهاده شود، در بین توراتیان به توراتشان و در بین انجیلیان به انجیلشان و در بین زبوریان به زبورشان و در بین قرآنیان به قرآنشان داوری می كنم. سوگند به آن كه جانم در دست اوست، هیچ قریشیِ سر تراشیده ای نیست،[7] جز آن كه آیه ای را كه او را به سوی بهشت می رانَد یا به دوزخ می كشاند، می دانم».

مردی گفت:ای امیر مؤمنان! آیه ای كه درباره تو نازل شده، چیست؟

فرمود:آیه " آیا كسی كه از جانب پروردگارش بر حجّتی روشن است و شاهدی از او در پی اوست... [دروغ می بافد]؟ ". پیامبر خدا «حجّت روشن او» است و من «شاهدی از او» هستم.[8].

3069. امام حسن علیه السلام:خداوند در كتابش كه بر پیامبر مرسلش فرو فرستاده، گفته است:«آیا كسی كه از جانب پروردگارش بر حجّتی روشن است وشاهدی از او در پی اوست... ». پیامبر خدا همان حجّت روشن از جانب پروردگارش است و پدرم آن كسی است كه در پی او و شاهدی از اوست.[9].

3070. تفسیر فرات - به نقل از زید بن سلام جُعفی -:بر امام باقرعلیه السلام وارد شدم و گفتم:خدا خیرت دهد! خیثمه از تو درباره سخن خدا «آیا كسی كه از جانب پروردگارش بر حجّتی روشن است و شاهدی از او، در پی اوست... »، نقلی كرد. او به من گفت كه شما گفته اید:پیامبر خدا، بر حجّتی روشن از جانب پروردگارش است و علی علیه السلام بعد از او، پیرو او و شاهدی از اوست و این آیه، درباره وی نازل شده است.

امام باقرعلیه السلام فرمود:«سوگند به خدا، خیثمه درست گفته است و من همین گونه به وی گفته ام».[10].

3071. امام باقرعلیه السلام - در تفسیر سخن خدا «آیا كسی كه از جانب پروردگارش بر حجّتی روشن است و شاهدی از او در پی اوست... » -:آن كه بر حجّتی روشن از پروردگارش است، رسول خداست، و آن كه بعد از وی در پی او و شاهدی از اوست، امیر مؤمنان است و سپس اوصیای وی، یكی پس از دیگری.[11].

3072. امام صادق علیه السلام - در تفسیر سخن خدا «آیا كسی كه از جانب پروردگارش بر حجّتی روشن است و شاهدی از او، در پی اوست» -:در این جا، آن كه بر حجّت روشن از پروردگارش است، پیامبر خداست و شاهدی از او كه در پی اوست، علی علیه السلام است كه پس از او به عنوان امام می آید و حجّت بر امّتِ پس از وی خواهد بود.[12].

3073. الكافی - به نقل از احمد بن عمر حلّال -:از ابو الحسن علیه السلام (امام كاظم یا امام رضاعلیهما السلام) درباره سخن خدای عزوجل:«آیا كسی كه از جانب پروردگارش بر حجّتی روشن است و شاهدی از او، در پی اوست»، پرسیدم. فرمود:«امیر مؤمنان - كه درودهای خدا بر او باد - شاهد بر پیامبر خداست و پیامبر خدا بر حجّت روشن از جانب پروردگارش است».[13].

3074. شواهد التنزیل - به نقل از ابن عبّاس، درباره سخن خدا «آیا كسی كه از جانب پروردگارش بر حجّتی روشن است و شاهدی از او، در پی اوست» -:[ ابن عبّاس] گفت:مراد، پیامبرصلی الله علیه وآله است و مقصود از «شاهدی از او، در پی اوست»، علی بن ابی طالب علیه السلام است.[14].

3075. تفسیر الفخر الرازی - در تفسیر سخن خدا «و شاهدی از او، در پی اوست» -:قول سومْ این كه مراد، علی بن ابی طالب علیه السلام است و معنای آن این است كه او در پی آن حجّت روشن است و «از او»، یعنی این شاهد از محمّد و جزئی از اوست، و مقصود از این [ تعبیر]، شرافت دهی به این گواه است كه وی، جزئی از محمّدصلی الله علیه وآله است.[15].

ر. ك:شواهد التنزیل:ج/369 - 359.









    1. هود، آیه 17.
    2. الدرّ المنثور:410/4، كنز العمّال:4440/439/2.
    3. تاریخ دمشق (ترجمة الإمام علیّ علیه السلام)، تحقیق:محمّد باقر المحمودی:921/421/3.
    4. مختصر بصائر الدرجات:40، كتاب سلیم بن قیس:12/563/2 و 60/903/2.
    5. تفسیر الطبری:7/جزء 15/12، تفسیر القرطبی:16/9، الدرّ المنثور:409/4.
    6. مناقب علی بن أبی طالب:318/270.
    7. اصطلاح «جرت علیه المواسی؛ هر آن كه تیغ سلمانی بر سرش خورده است»، در واقع یك ضرب المثل است و یكی از دو احتمال در منشأ پیدایش آن به نظر می رسد: یا از مراسم عبادی تقصیر و حلق در ایّام حج برگرفته شده است و یا از مراسم «عقیقه» برای فرزندان كه در بین عرب سابقه دیرینه ای داشته است. البته احتمال دوم، قوی تر است. در هر صورت، مفهوم از آن در این جا، عموم و هر فردی است.
    8. تذكرة الخواصّ:16، تفسیر الحبری:36/277، تفسیر فرات:239/188.
    9. الأمالی، طوسی:1174/562، ینابیع المودّة:3/366/3.
    10. تفسیر فرات:246/191.
    11. تفسیر العیاشی:12/142/2، بحار الأنوار:6/388/35.
    12. دعائم الإسلام:19/1.
    13. الكافی:3/190/1.
    14. شواهد التنزیل:381/365/1 و 382. نیز، ر. ك:تذكرة الخواصّ:16.
    15. تفسیر الفخر الرازی:209/17.